UŚMIECHNIJ SIĘ

UŚMIECHNIJ SIĘ

niedziela, 20 grudnia 2015

Historia ławki

Do połowy XX wieku ławka robiona była z drewna i stanowiła jeden połączony element z krzesłem. Miał w niej stałe miejsce kałamarz oraz kasetka na teczkę. Dawna ławka mogła pomieścić od 2 do 5 uczniów.
Współcześnie ławki szkolne o lekkiej konstrukcji z metalu i płyty wiórowej przystosowane są do różnego wzrostu dzieci poprzez regulację nóg, posiadają także zaczep na plecak szkolny. Dla celów akademickich mają też zastosowanie krzesła z małym ruchomym blatem do pisania, który przejął funkcję ławki szkolnej.
W wielu krajach, zwłaszcza o klimacie cieplejszym od Polski, podczas lekcji dzieci siedzą na podłodze lub bezpośrednio na ziemi, m.in. w krajach azjatyckich i w Afryce. Ławka stała się w XIX wieku symbolem postępu i powszechnej edukacji, zaś w XX wieku symbolem skostniałego systemu szkolnego - jak twierdziła Maria Montessori - tłumiącego aktywność dzieci. W XXI wieku ławka doczekała się w Polsce kilku upamiętnień, m.in. w postaci pomników w Sanoku, Wrześni i Warszawie. Wiktor Dębiński kl. Ia

1 komentarz:

  1. Kosze na śmieci uliczne są niezbędnym elementem każdej przestrzeni miejskiej, który pomaga w utrzymaniu czystości i porządku. Wykonane z wytrzymałych materiałów, takich jak stal ocynkowana czy tworzywa sztuczne, są odporne na warunki atmosferyczne i intensywne użytkowanie. Kosze na śmieci uliczne są dostępne w różnych pojemnościach i designach, co pozwala na ich łatwe wkomponowanie w miejski krajobraz, zarówno nowoczesny, jak i bardziej tradycyjny.

    OdpowiedzUsuń